Αθήνα 05/08/2019 Προς: Γραφείο Προέδρου
Κοινοποίηση: Δ/νση
Νοσηλ. Υπηρεσιών
Θέμα: Κακόβουλες κλήσεις στο
τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ.
Εκτός από την ανθρώπινη επικοινωνία, οι
υπηρεσίες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας μπορεί να χρησιμοποιηθούν και για την
διενέργεια ποινικών αδικημάτων, όπως
είναι η διατύπωση απειλών, η προσβολή της προσωπικότητας, η εξύβριση, η
προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας, καθώς και η δημιουργία σοβαρής ενόχλησης
ή ανησυχίας στον αποδέκτη της κλήσης.
Πολλοί από τους εργαζόμενους του
τηλεφωνικού κέντρου του ΕΚΑΒ έχουν πέσει
θύματα κακόβουλων ή ενοχλητικών κλήσεων από άγνωστα σε αυτούς
πρόσωπα, τα οποία, κάνοντας χρήση της τεχνικής δυνατότητας για την απόκρυψη του
τηλεφωνικού τους αριθμού, καλούν ανώνυμα και προκαλούν σοβαρή ενόχληση,
ανησυχία ή αναστάτωση στους εργαζομένους.
Όπως καταλαβαίνετε το πρόβλημα των
κακόβουλων και ενοχλητικών κλήσεων δεν αφορά
μόνο την παρενόχληση που υφίστανται οι υπάλληλοι, αλλά εκτείνετε και στην ορθή
λειτουργία του κέντρου, μιας και οι τηλεφωνικές γραμμές που καταλαμβάνονται, μπορεί
άνετα να κοστίσουν την ζωή σε κάποιον συμπολίτη μας που προσπαθεί απεγνωσμένα
να καλέσει ζητώντας βοήθεια.
Σύμφωνα με μελέτες του εξωτερικού, τρεις
στις τέσσερις (3/4) γυναίκες που εργάζονται σε τηλεφωνικά κέντρα, έχουν υποστεί
σεξουαλική παρενόχληση μέσω τέτοιων κακόβουλων τηλεφωνικών κλήσεων.
Όπως καταδεικνύουν οι περισσότερες
έρευνες, στις γυναίκες που έχουν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση, κυριαρχούν τα
συναισθήματα της προσβολής, του θυμού, της ντροπής και του φόβου, ενώ
σημαντικές είναι και οι επιπτώσεις που μπορεί μακροπρόθεσμα να έχουν στην
ψυχολογία τους ως άτομα.
Αυτό το ποσοστό, σεξουαλικής παρενόχλησης,
στις γυναίκες που εργάζονται στο τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ, αγγίζει το 100% μιας
και σύμφωνα με τις μαρτυρίες των εργαζομένων, εκτός από λεκτικές επιθέσεις πολιτών
εξαιτίας καθυστερήσεων ανταπόκρισης (καθημερινό πλέων φαινόμενο), υπάρχουν και
οι περιπτώσεις κακόβουλων κλήσεων, από άτομα
που τηλεφωνούν κατ΄εξακολούθηση, ως και
πενήντα (50) φορές την ημέρα, για να παρενοχλήσουν σεξουαλικά τους
υπαλλήλους.
Τα χαρακτηριστικά πρότυπα της
σεξουαλικής παρενόχλησης μέσω των κλήσεων αυτών, περιλαμβάνουν σεξουαλικές
προσβολές, περιγραφή ερωτικών πράξεων, σιωπή, βογκητά και απειλές σεξουαλικής
βίας.
Ως Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας στην
Εργασία, ερευνήσαμε για την ύπαρξη κακόβουλων και ενοχλητικών κλήσεων στο
τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ και ειδικά για το φαινόμενο της σεξουαλικής
παρενόχλησης μέσω των κλήσεων αυτών.
Σας παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιες
περιπτώσεις κακόβουλων και ενοχλητικών κλήσεων, που γίνονται ευθαρσώς από
κινητά τηλέφωνα χωρίς καν απόκρυψη:
69xxxxxxxx (Σιωπή – Δεν μιλάει)
69xxxxxxxx (Τραγούδια – Ανέκδοτα)
69xxxxxxxx (Σεξουαλικές περιγραφές)
69xxxxxxxx (Σεξουαλικές περιγραφές)
69xxxxxxxx (Βογκητά)
Με σκοπό την διαφύλαξη της ψυχικής
υγείας των εργαζομένων και ειδικά των γυναικών, σας ενημερώνουμε για το
πρόβλημα και αναμένοντας από εσάς να προβείτε στις όποιες απαραίτητες ενέργειες
ώστε να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα.
Παράλληλα στα μέτρα του έργου μας ως
συμβουλευτικό όργανο της διοίκησης σας προτείνουμε ενδεικτικά κάποια μέτρα που
θα μπορούσε η υπηρεσία να πάρει με σκοπό να μειώσει ή ακόμη και να εξαλείψει πλήρως
τέτοιες συμπεριφορές.
- Το ΕΚΑΒ μπορεί και πρέπει να ενημερώνει, μέσω εκστρατειών, το κοινό για τις επιπτώσεις που έχουν τέτοιες κλήσεις και τις πιθανές νομικές συνέπειες που ακολουθούν.
- Αν και αυτός που παρενοχλεί κρύβεται συνήθως πίσω από την ανωνυμία, σήμερα το ΕΚΑΒ, εκμεταλλευόμενο τις νέες τεχνολογίες, μπορεί εύκολα να βρει τα ίχνη του και να προβεί σε προειδοποίηση του ατόμου ή να κινηθεί νομικά εναντίων του.
Για τον εντοπισμό δραστών τέτοιων κακόβουλων
κλήσεων η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) έχει εκδώσει
την υπ’ αρ. 2322/2006 Πράξη, με την οποία υποχρεώνει τους παρόχους τηλεφωνικών
υπηρεσιών να παρέχουν στους ενδιαφερόμενους πολίτες και στις αρμόδιες αρχές τα
στοιχεία ταυτότητάς των δραστών αυτών δίχως να ακολουθείται η διαδικασία άρσης
του απορρήτου των επικοινωνιών, ώστε να καθίσταται ευχερής η ποινική δίωξη των
τελευταίων.
- Για τη διευκόλυνση της άμεσης ανταπόκρισης του εργαζομένου, το ΕΚΑΒ μπορεί και πρέπει να παρέχει εξοπλισμό που μεταδίδει ηχογραφημένο μήνυμα που καλεί αυτόν που παρενοχλεί να σταματήσει και τον προειδοποιεί για τις νομικές συνέπειες.
- Οι Υπεύθυνοι Βάρδιας και οι Διευθυντές θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για την άμεση αναγνώριση και επίλυση προβλημάτων σχετικά με τις κακόβουλες & ενοχλητικές κλήσεις και ειδικά για το θέμα της σεξουαλική παρενόχλησης μέσω αυτών. Κατά συνέπεια η εκπαίδευση των υψηλόβαθμων στελεχών πρέπει να περιλαμβάνει πληροφορίες για τα φαινόμενα αυτά.
- Η Υπηρεσία οφείλει να έχει συγκεκριμένη πολιτική για τα φαινόμενα αυτά και να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή τους. Τέτοια μέτρα περιλαμβάνουν στρατηγικές συμπεριφοράς, στρατηγικές αντιμετώπισης του περιστατικού εφόσον συμβεί, νομικές πληροφορίες και εδραιωμένες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται.
- Πληροφόρηση σχετικά με τις κακόβουλες κλήσεις και την σεξουαλική παρενόχληση πρέπει να δίνεται συνεχώς στους εργαζόμενους, ειδικά στους νεοπροσληφθέντες. Σχετικά μέτρα πρόληψης πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στην αρχική εκπαίδευσή τους ή με τη μορφή συνεχιζόμενης κατάρτισης μετά την πρόσληψη.
- Σε περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης μέσω κακόβουλων κλήσεων, η κοινωνική στήριξη από προηγούμενα θύματα είναι σημαντική. Η υποστήριξη των θυμάτων από τους ανώτερους είναι, επίσης, καθοριστικής σημασίας. Ωστόσο, ως υπηρεσία οφείλουμε να δημιουργήσουμε εξειδικευμένες δομές υποστήριξης των θυμάτων, όπως το γραφείο ψυχοκοινωνικής μέριμνας που έχουμε αιτηθεί επανειλημμένως.
- Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να έχουν την υποχρέωση να αναφέρουν όλες τις κακόβουλες & ενοχλητικές κλήσεις στον προϊστάμενο τους, με ειδική αναφορά στα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και να λαμβάνουν δράση.
Για την Ε.Υ.Α.Ε. του
Ε.Κ.Α.Β.
Ο Πρόεδρος
Χουλιάρας Βασίλειος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου